v2.0.1
Som inloggad medlem på Akvarielexikonet kan du ta del av många funktioner. Logga in, eller bli medlem redan idag.
| smikeb | Inlägg #0 25 mars 2008 18:43 |
|
11 st inlägg Lomma i Skåne län Akvarier (2) |
jag har nyligen inhandlat 4 små påfågelciklider. enligt min mening, en av de mest intressanta ciklider som finns. passade även på att starta en informations och forumssida om denna ljuvliga fisk.
ni är välkommna att besöka www.oscarciklid.egetforum.se mvh micke www.oscarciklid.egetforum.se www.miketre.webb.se www.oscarciklid.egetforum.se
|
| patriks155 | Inlägg #1 25 mars 2008 19:33 |
|
616 st inlägg Uddevalla i Västra Götalands län Akvarier (3) |
Välkommen till forumet! Du får lova att publicera bilder med jämna mellanrum på dina påfåglar så vi får följa utvecklingen!
|
| Kalle | Inlägg #2 25 mars 2008 20:00 |
|
130 st inlägg Skillinge i Skåne län Akvarier (5) |
Du har ju precis lagt in en tråd om detta på zoonen räcker inte det? ;P
Ändrad senast: 25 mars 2008 20:00 |
| DanielLund | Inlägg #3 25 mars 2008 20:27 |
|
325 st inlägg Umeå i Västerbottens län Akvarier (6) |
Eftersom detta är ett helt annat forum än zoonen med helt andra användare så är det väl inte så dumt att lägga ut information här också? www.brackvattensakvariet.se
|
| Fiend | Inlägg #4 25 mars 2008 20:33 |
|
1166 st inlägg Umeå i Västerbottens län Akvarier (5) |
Tycker det ska bli intressant med lite diskussioner om "Oscar", en fisk som jag själv var nyfiken på en gång i tiden
Mvh Fredrik
|
| Fiend | Inlägg #5 25 mars 2008 20:37 |
|
Här är en liten bild som jag ritade i Photoshop / Coreldraw för en herrans massa år sen
Mvh Fredrik
|
| patriks155 | Inlägg #6 25 mars 2008 20:42 |
|
Fiend skrev: Här är en liten bild som jag ritade i Photoshop / Coreldraw för en herrans massa år sen Fräck bild. Just Oscar är en ciklid jag inget hellre vill än testa men har fortfarande inte kommit till skott ännu. Ska vara enormt personliga individer sägs det. |
| VeMvEt | Inlägg #7 25 mars 2008 20:55 |
|
112 st inlägg Gullspång i Västra Götalands län Akvarier (11) |
patriks155 skrev: Just Oscar är en ciklid jag inget hellre vill än testa men har fortfarande inte kommit till skott ännu. Ska vara enormt personliga individer sägs det. Utan Oscars är det ej värt att ha ett akvarium |
| patriks155 | Inlägg #8 25 mars 2008 20:56 |
|
hehe får väl skaffa ett par framöver
|
| VeMvEt | Inlägg #9 25 mars 2008 20:58 |
|
112 st inlägg Gullspång i Västra Götalands län Akvarier (11) |
patriks155 skrev: hehe får väl skaffa ett par framöver Hehe,. det blir tyvärr lätt så har jag märkt :P.. |
| DanielLund | Inlägg #10 25 mars 2008 21:33 |
|
325 st inlägg Umeå i Västerbottens län Akvarier (6) |
Fiend skrev: Här är en liten bild som jag ritade i Photoshop / Coreldraw för en herrans massa år sen vilken bitter uppsyn! www.brackvattensakvariet.se
|
| jontebgood | Inlägg #11 25 mars 2008 21:35 |
|
192 st inlägg Göteborg i Västra Götalands län Akvarier (12) |
Tjena
En till med Oscar i karet. Köpte ett begagnat och fick två på köpet sas. De var ruskigt skojiga och rätt kaxiga speciellt vid matning då de hoppade och högg i fingrarna om man inte passade sig. Blev så såld på dessa två att jag slog till när jag fick erbjudande om att köpa två vuxna som enligt den som sålde skulle vara ruskigt snälla och beskedliga. då jag läst att det mest är de unga djuren som är aggresiva och rappa köpte jag dem och släppte i dem tillsammans med de två andra. i början var det så roligt att se dem fyra skoja och busa rundor vi trodde at nu kommer här bli ägg och yngel...för det såg ut som de lekte... men en dag...small det till och det var inte tal om kärlek mer... nu rykte det fjäll och det lilla paret låg och kröp på botten... inget annat att göra än flytta dem till yngel akvarium på 60 liter... så på lördag får jag köpa ett 220 att ha dem i så de kan röra sig lite. det roliga var att han som jag köpte dem av (de stora) hade bytt med en annan kille som hade haft dem i ett 60 liters tills de var typ 20 cm.. inte så skoj kan jag tro. Nu är det mer frid i det storsa karet igen och de stora verkar vara kära och busar och gnuggar sig mot varndra och en stor flat sten..vi bara hoppas det kommer lite yngel snart.. hehe... men vi vet inte ens om det är ett par kanske är det två hanar som inte vet de är det eller vad säger ni andra? MVH Johan |
| smikeb | Inlägg #12 25 mars 2008 21:35 |
|
patriks155 skrev: Välkommen till forumet! Du får lova att publicera bilder med jämna mellanrum på dina påfåglar så vi får följa utvecklingen! tack tack! jag ska lägga in bilder efter hand. mvh micke www.oscarciklid.egetforum.se
|
| Fiend | Inlägg #13 25 mars 2008 21:39 |
|
Jag har alltid gillat oscar / påfåglar just för att de är så personliga fiskar!
Riktiga kelgrisar, även om dem är stora matmonster.. haha Mvh Fredrik
|
| smikeb | Inlägg #14 25 mars 2008 21:41 |
|
påfågelcikliden är en rolig fisk, de har verkligen personlighet.
www.oscarciklid.egetforum.se
|
| Fiend | Inlägg #15 25 mars 2008 21:43 |
|
Det kan jag hålla med om
Marianne, som tidigare ägde en akvarieaffär med namn Atlantis här i Umeå ägde några påfåglar som var så tama att hon lade ned håven och så gick dem och lade sig i håven när det var dags att flytta till ett annat akvarie. Sedan kunde hon peta på dem och tippa omkull dem i hinken för att dem skulle lugna ned sig och ligga på sidan istället för att stå upp. Mvh Fredrik
|
| smikeb | Inlägg #16 25 mars 2008 21:43 |
|
tydligen inte MVH micke www.oscarciklid.egetforum.se
|
| smikeb | Inlägg #17 25 mars 2008 21:45 |
|
haha.....mina var inte fullt så tama...
www.oscarciklid.egetforum.se
|