Total omstart och utbyte av det mesta. tipps tack.

Total omstart och utbyte av det mesta. tipps tack.

Forum - Mitt akvarium

Kopplade arter till forumtråden

Kopplade produkter till forumtråden

Blind_rage
Inlägg #0
  10 februari 2009  20:11

offline (13 juni 2010  00:02)

34 st inlägg
Haninge i
Stockholms län
Akvarier (3)
Har en lite fråga till samtliga akvarister smiley: normal .

Ska göra en TOTAL ombyggnation i 400l i helgen, montera i back to natures slimline 50a (2st) samt 50b (1st) blir i kalkstensvita färgen.
Samt byta ut allt grus till en ganska mörk, eller skit mörk rättare sagt typ antracitgrå 6-8mm
Sen toppa av med Vit 9-11mm, blir en 40kg mörk samt en 10kg vitt, lite kontrast sådär.
+en del nya stenar + en riktigt trevlig mangrove

Min fråga är då om uppstarten igen, bästa sättet är väll egentligen att spara så mycket vatten som möjligt?
man vill ju inte ta livet av dem =(.

Några bra tipps??? funderade på om man skulle lägga upp lite bilder på ommöbleringen om det fanns något intresse.

Mvh Fredrik

patriks155
Inlägg #1
  11 februari 2009  09:00

MedarbetareMedarbetare

offline (24 juli 2010  15:40)

616 st inlägg
Uddevalla i
Västra Götalands län
Akvarier (3)
Skicka gärna in bilder!

De viktigaste är egentligen att du behåller pumpen / pumparna i gång i en separat behållare. Man brukar säga att det tar uppemot 3 månader att skapa en bra balans med bakteriekultur och stoppar du filtrena får du börja om med detta. Nu kan man ju iofs fuska lite med att tillsätta bakterier mm men jag tycker först och främst att du ska satsa på att hålla pumpen i gång!

Sen har du kanske en del gamla stenar/rötter som du behåller, i så fall placera dessa i behållaren där pumpen är och tvätta dom INTE. Sen kan man alltid blanda gammalt grus / sten men som jag förstår är inte detta aktuellt.

Just att spara så mycket vattnet är inte de viktigaste.

Ändrad senast: 11 februari 2009  09:04

Blind_rage
Inlägg #2
  11 februari 2009  09:06

34 st inlägg
Haninge i
Stockholms län
Akvarier (3)
Aha, tack för tipset.
Det som är knepigt är ju bara att ALLT vatten måste ur samt att torktiden på back to naturen är på ca 18-24timmar ja eller silikonet då,
Så grabbarna grus får nog bo i badkaret med sitt gamla vatten och all inredning + fluval 405an då.

Ska fixa lite bilder på projektet, börjar nog idag med det.
Tack för hjälpen iallafall =)

Blind_rage
Inlägg #3
  11 februari 2009  11:05

34 st inlägg
Haninge i
Stockholms län
Akvarier (3)
Så, lite bilder som lovat, finns fördelar med att köra lastbil i lågsäsong, kan man fixa med tanken på dagarna ibland =).

Bild 1: Gruset, tänkte köra bara svart i början men skulle nog bli bra mörkt då, så slog i lite grövre 9-11 vitt,
Det andra är 8-9mm Antracit (nästan svart).

Bild 2: Mangroven, ser skitnice ut, en hel del ut stickande grenar på den,
Fanns en xxxxxl på crt zoo i handen med, bara 850:- men den var nästan 130cm lång,
och GROV, men hade varit lite ballt. blev däremot kraftigt nedröstat av tanten....

Bild3: Back to nature slime i vit kalksten, 2st 50a moduler samt 1st 50b, fixar lite mer bilder under monteringen och så.
Gruset
Roten
Bakgrunden

DanielLund
Inlägg #4
  11 februari 2009  11:38

offline (22 april 2009  19:03)

325 st inlägg
Umeå i
Västerbottens län
Akvarier (6)
Blind_rage skrev:

Fanns en xxxxxl på crt zoo i handen med, bara 850:- men den var nästan 130cm lång,
och GROV, men hade varit lite ballt. blev däremot kraftigt nedröstat av tanten....

Den skulle du kunna köra upp till Umeå om du har vägarna förbi! Skulle göra sig utomordentligt bra i mitt kar... ;)
www.brackvattensakvariet.se

Fiend
Inlägg #5
  11 februari 2009  12:23

AdministratörAdministratör

offline (21 mars 2011  13:20)

1166 st inlägg
Umeå i
Västerbottens län
Akvarier (5)
Just att blanda lust och mörkt grus kommer inte ge skickt utan på sikt så kommer det alltihopa blanda sig så du har ett "blandgrus" av allt smiley: normal Fast det var kanske så du hade tänkt?

Annars tycker jag det låter bra.

Det viktiga är som Patrik säger att du har igång filter och pumpar så bakterierna hålls vid liv. Bakterier fäster oftast i filter, grus och porösare material. På stenar tror jag inte det är mkt bakterier som växer och bor annat än på ytan och den är relativt liten jämfört med sandkornen smiley: normal

Lycka till! Har själv gjort detta med lyckat resultat (helt nystart alltså)
Mvh Fredrik

Blind_rage
Inlägg #6
  11 februari 2009  16:18

34 st inlägg
Haninge i
Stockholms län
Akvarier (3)
(DanielLund) Hehe, ja om man hadde vägarna förbi så smiley: grin, lite långt nu bara.

(Fiend) Jodå tänkte på det smiley: normal, tänkte blanda lite så att det inte blev så extremt mörkt, jobbigt med en byggstrålkastare i burken för att se något smiley: normal.

Men annars så bor allihoppa i badkaret nu med all inredning samt Fluvalen.
Största hörnakvariet i tiderna smiley: grin

Så, lite nyheter på fronten, han med en jävla massa idag.

Bild1: Nytömt

Bild2: Skär till ena back to nature modulen, lite knepig då baksidan är extrem lättskuren men själva strukturytan är skithård, gick dock att knäcka försiktigt med en hovtång.
Sen var det bara att skära till korrekt längd samt att fasa kanterna för silikonet och montera fast.

Bild3: Monterat fast alla modulerna, är en A en B sen en A för att få lite olika utseende på dem. Vanligt akvarie silikon och fäst upp med eltejp för att det inte ska glida iväg när det torkar.

Bild4: Gruset ilagt mest för att låsa modulerna i underkant. blev bra.

Bild5+6: Största hörnakvariet i historien liger väll på kubiken
smiley: grin .

Har Storpumpen igång för att hålla bakteriekulturen vid liv som tippsat.

Nu har man en 24timmars torktid framför sig innan man kan fortsätta.
Tömt
Tillskärning
Monterat
Nygrusat
hörnakvariet
ditto

Sleeping_Bear
Inlägg #7
  11 februari 2009  16:59

offline (2 december 2011  13:42)

135 st inlägg
Trollhättan i
Västra Götalands län
Akvarier (8)
Du kan tom. få lite extra fart på vattnet i det "nya" akvarie-poolen ser jag ;)

Måste säga att det ser helt okej ut med blandning av svart och vitt grus, kanske inte så naturligt men snyggt var det iaf!

Blind_rage
Inlägg #8
  11 februari 2009  21:45

34 st inlägg
Haninge i
Stockholms län
Akvarier (3)
Sleeping_Bear skrev:

Du kan tom. få lite extra fart på vattnet i det "nya" akvarie-poolen ser jag ;)

Måste säga att det ser helt okej ut med blandning av svart och vitt grus, kanske inte så naturligt men snyggt var det iaf!

Jepp, en jävla cirkulation blir det, lite jobbigt för småttingarna när dom går ett varv i systemet dock smiley: grin .

Nä, helt naturligt blev det ju inte. men du skulle sett innan, var coboltblå och neonrött grus..... man tog vad man hadde och det kom med köpet, skönt att byta ut det iallafall =), blir nog bra när man får i alla rötter och växter igen. smiley: normal

Blind_rage
Inlägg #9
  12 februari 2009  10:17

34 st inlägg
Haninge i
Stockholms län
Akvarier (3)
Sådär ja, allt på plats igen och de flesta verkar klara sig, men får se lite senare under dan hur de tar det.
Blev helt ok enligt min mening men lite fler växter skulle ju inte vara fel, några bra tipps på tåliga växter föresten?? mina blir bara uppätna.

DSC01110.JPG
DSC01111.JPG
DSC01112.JPG

Sleeping_Bear
Inlägg #10
  12 februari 2009  13:44

offline (2 december 2011  13:42)

135 st inlägg
Trollhättan i
Västra Götalands län
Akvarier (8)
Tåliga växter, själv har jag inte haft så mycket med växter men Anubias (som jag ser att du redan har) har alltid varit en bra växt för mig. Vallisneria är en bra växt just för att dom växer fort. Vattenpest såklart, där har du både en snabbväxande och som tål en del (dock inte världens snyggaste växt).

Helhetsbild på burken kommer snart också hoppas jag smiley: normal

patriks155
Inlägg #11
  12 februari 2009  14:33

MedarbetareMedarbetare

offline (24 juli 2010  15:40)

616 st inlägg
Uddevalla i
Västra Götalands län
Akvarier (3)
Tips på växter

Limnophila Sessiliflora alt Aquatica. Grymt snygga snabbväxande växter som ser ut som rent godis för växtätare. Men de är faktiskt de ända växterna mina inte rör förutom mina gamla Pearsei. Och då käkade de både upp både javaormbunkar och ciklidgräs utan några problem. Obs gällde mina växtätare. Ju starkare ljus man har ju snyggare blir de.

Crinum lök. Se till att 2/3 av roten är ovanför gruset annars ruttnar den. Löken kan man täcka med stenar mm så inte fiskarna gnager på rötterna.

Vallisneria Gigantea. Skitsnygg Vallisnera som är lite rejälare. kan vara svårt att få fast då fiskarna gärna drar upp dessa innan de rotat sig.

Echinodorus Osiris. Växer ngt fruktannsvärt i rätt belysning men klara sig även i mindre belysning. Enligt mina växtätare ganska äcklig växt om man ska tyda deras grimascher rätt. Rotar sig lätt rejält.

Javaormbunke. Tyvärr ganska svår enligt mig, har aldrig lyckats med dessa trots kanske ett 30 tal+ genom åren i olika belysningar. Växtätarna gnager gärna på bladen som sen blir bruna, dessutom har de aldrig tagit sig i mitt hårda vatten trots att en del säger att de funkar i hårt. Däremot har vindelövs ormbunken passat bättre.

Egeria Densa eller vattenpest har aldrig funkat för mig. Enligt mina växtätare är det rena godiset. För en del andra funkar den med växtätare.

Man får helt enkelt prova sig fram vilka växter som funkar och inte. En del funkar med växtätare andra mindre bra med den belysningen eller de vattnet man har eller tvärt om.

Haha minns när jag var och inhandlade en jätte växt för ett par hundra kronor på en butik och ägaren sa att de här är den enda växten jag kan garantera att dina fiskar hatar och inte ens kommer närma sig, den funkar med dom absolut värsta växtätarna. Jag blev skit glad och jädrar va den gjorde sig i karet, var säkert 40 cm i diameter. Gick till datorn efter att jag satt ner växten och skulle gå tillbaka och begrunda den igen efter typ 10 minuter och då står de 6-7 växtätare mellan 15-35 cm typ lodrätt i en rund ring över växten och käkar i rasande takt. Dagen efter fanns bara krukan kvar..........

Ändrad senast: 12 februari 2009  14:42

Blind_rage
Inlägg #12
  12 februari 2009  17:36

34 st inlägg
Haninge i
Stockholms län
Akvarier (3)
patriks155 skrev:

Tips på växter

Limnophila Sessiliflora alt Aquatica. Grymt snygga snabbväxande växter som ser ut som rent godis för växtätare. Men de är faktiskt de ända växterna mina inte rör förutom mina gamla Pearsei. Och då käkade de både upp både javaormbunkar och ciklidgräs utan några problem. Obs gällde mina växtätare. Ju starkare ljus man har ju snyggare blir de.

Crinum lök. Se till att 2/3 av roten är ovanför gruset annars ruttnar den. Löken kan man täcka med stenar mm så inte fiskarna gnager på rötterna.

Vallisneria Gigantea. Skitsnygg Vallisnera som är lite rejälare. kan vara svårt att få fast då fiskarna gärna drar upp dessa innan de rotat sig.

Echinodorus Osiris. Växer ngt fruktannsvärt i rätt belysning men klara sig även i mindre belysning. Enligt mina växtätare ganska äcklig växt om man ska tyda deras grimascher rätt. Rotar sig lätt rejält.

Javaormbunke. Tyvärr ganska svår enligt mig, har aldrig lyckats med dessa trots kanske ett 30 tal+ genom åren i olika belysningar. Växtätarna gnager gärna på bladen som sen blir bruna, dessutom har de aldrig tagit sig i mitt hårda vatten trots att en del säger att de funkar i hårt. Däremot har vindelövs ormbunken passat bättre.

Egeria Densa eller vattenpest har aldrig funkat för mig. Enligt mina växtätare är det rena godiset. För en del andra funkar den med växtätare.

Man får helt enkelt prova sig fram vilka växter som funkar och inte. En del funkar med växtätare andra mindre bra med den belysningen eller de vattnet man har eller tvärt om.

Haha minns när jag var och inhandlade en jätte växt för ett par hundra kronor på en butik och ägaren sa att de här är den enda växten jag kan garantera att dina fiskar hatar och inte ens kommer närma sig, den funkar med dom absolut värsta växtätarna. Jag blev skit glad och jädrar va den gjorde sig i karet, var säkert 40 cm i diameter. Gick till datorn efter att jag satt ner växten och skulle gå tillbaka och begrunda den igen efter typ 10 minuter och då står de 6-7 växtätare mellan 15-35 cm typ lodrätt i en rund ring över växten och käkar i rasande takt. Dagen efter fanns bara krukan kvar..........

*ASG* låter som minna då, "det här är fetbladsväxter och kommer inte att bli uppätna, det garanterar vi" jodå, my ass........ var bara lite stubb kvar....

Tack för de bra tippsen, ska kolla upp det och säkerligen köpa en hel del av dem =).

Så, försökte få en helhetsbild på tanken, så det blev lite panoramafoto testning

smiley: grin

Blind_rage
Inlägg #13
  12 februari 2009  17:37

34 st inlägg
Haninge i
Stockholms län
Akvarier (3)
Glömde bilden smiley: angry
DSC01115.JPG

Fiend
Inlägg #14
  12 februari 2009  20:29

AdministratörAdministratör

offline (21 mars 2011  13:20)

1166 st inlägg
Umeå i
Västerbottens län
Akvarier (5)
Tror jag måste göra något åt det där med uppladdningen av bilder smiley: normal det verkar vara väldigt lätt hänt att man glömmer ladda upp dem..
Mvh Fredrik

Blind_rage
Inlägg #15
  12 februari 2009  22:01

34 st inlägg
Haninge i
Stockholms län
Akvarier (3)
Fiend skrev:

Tror jag måste göra något åt det där med uppladdningen av bilder smiley: normal det verkar vara väldigt lätt hänt att man glömmer ladda upp dem..

Hehe, ja är man lite glömsk (väldigt i mitt fall) smiley: grin.

diravi
Inlägg #16
  9 februari 2010  11:57

offline (24 mars 2010  14:32)

1 st inlägg
Umeå i
Västerbottens län
Akvarier (0)
Fiend skrev:

Dessutom tycks de försvinna på ett år......

Ser inga bilder alls i den här tråden.

Du måste vara inloggad för att kunna posta ett inlägg