v2.0.1
Som inloggad medlem på Akvarielexikonet kan du ta del av många funktioner. Logga in, eller bli medlem redan idag.
| Ratwoman | Inlägg #0 21 april 2009 10:17 |
|
35 st inlägg Sigtuna i Stockholms län Akvarier (2) |
hej hej!!
Vad är det som kan göra vattnet i ett 112 liters akvarium gulaktigt?? Har ngra stenar, en mangrovarot. 2-3 växter. gör delbyten 2 ggr/veckan cirka o det blir fortfarande gulaktigt o mer efter var dag som går om man inte byter. Mvh: ratwoman Ratwoman
|
| Certino | Inlägg #1 21 april 2009 10:42 |
|
9 st inlägg Linköping i Östergötlands län Akvarier (1) |
I akvarieböcker står det ibland att vattnet gulnar med tiden på grund av förruttnelseprocesserna som äger rum i filtret och gruset och i döda växtdelar. Mangroveroten i sig färgar också vattnet åt det bruna hållet. Om man filtrerar över aktivt kol så borde färgningen försvinna, men det aktiva kolet tar också bort andra ämnen som man egentligen inte vill bli av med. Mangroverötterna behövs om man har algätare i akvariet för de suger i sig cellulosan från roten och använder det i sin matsmältning.
"Dammsuger" du gruset när du byter vatten? Om man gör det så får man bort en hel del saker som annars bryts ner och kan missfärga vattnet. Om man lägger mangroveroten i en hink med vatten och byter vatten varje dag i några dagar, så lakar man ut lite av de ämnen som brunfärgar vatten. Så länge fiskarna inte far illa så tycker jag att man ska undvika att använda aktivt kol eller andra kemiska preparat. Kanske räcker det med att ha en annan färg på bakgrunden för att gulfärgningen inte ska synas för blotta ögat. |
| Dannyboy | Inlägg #2 21 april 2009 13:05 |
|
9 st inlägg Enköping i Uppsala län Akvarier (2) |
Hej...
Jag fick rådet att koka rötterna innan jag placerade ut dom i akvariet, och på det visset ta bort smuts och andra ämnen som kan färga vattnet i akvariet... |
| Ratwoman | Inlägg #3 21 april 2009 13:35 |
|
jag har haft akvariet knappt 2 månader el. så. så det beror inte på att det är "gammalt" har tagit bort ngra växter jag misstänkt kan färga men det blev bara liten förbättring. jag gör ju bara delbyten, inte helbyten. Dammsuga?? hur gör man det?? jag har inte grus jag har lite större stenmaterial som botten, men blandat med lite sand för jag ångrade mig efter ett tag. Men ville inte ta bort gruset eftersom det har bildats godartade bakterier nu, o efter att vattenhalterna har blivit bättre vill jag inte förstöra så det blir sämre igen.
Men jag ska kolla det där med dammsugning. tack för svaren. Ratwoman
|
| Certino | Inlägg #4 21 april 2009 14:56 |
|
9 st inlägg Linköping i Östergötlands län Akvarier (1) |
Med "dammsugning" så menade jag att man låter häverten suga smutsen ur gruset medans man leder ut vattnet man ska byta i en hink. Då kommer det syrerikt vatten ner i gruset samtidigt som man får bort en del multnande matrester och växtdelar. Det kallas visst slamsugare eller slamhävert. Det var svårare än jag trodde att förklara vad jag menade med att dammsuga botten. Hoppas du förstår vad jag menade för något.
|
| emari | Inlägg #5 21 april 2009 16:33 |
|
20 st inlägg Karlstad i Värmlands län Akvarier (7) |
Jag skulle tro att det är mangroveroten som färgar ditt vatten. Inte helt säker, men med tanke på det du skriver om positiva vattenvärden osv, låter det ganska troligt.
Även om man kokar den väl, kan roten fortsätta att färga vattnet till te-färg ett ganska långt tag efter det att den lagts i karet. Det är vad det är och det du kan göra är att koka den om och om igen till kokvattnet inte längre blir gult. Annars kan du kika på en annan sorts rot. Finns många andra som inte färgar vattnet. |
| Ratwoman | Inlägg #6 21 april 2009 18:59 |
|
tack än en gång för era svar. jag ska genast se vilka det kan vara.
Varje gång jag gör delbyte så låter jag häverten, plaströret ta upp partiklar från bottnen. jag kör ju runt bland gruset så det flyger runt lite till fiskarna efteråt oxå. men det har jag hört äter dem upp, det är lite mat... Ratwoman
|