Thorichthys meeki

Thorichthys meeki

Forum - Mitt akvarium

Kopplade arter till forumtråden

Kopplade produkter till forumtråden

Dannyboy
Inlägg #0
  4 maj 2009  22:19

offline (30 september 2009  11:05)

9 st inlägg
Enköping i
Uppsala län
Akvarier (2)
Hej...

Jag undrar om någon kan berätta lite om sina erfarenheter (dvs om foder, akvariets inredning, samt hur odling går till..) omkring Thorichthys meeki (eldbuksciklid) ???... Anledningen är att jag funderar på att skaffa dessa vackra fiskar...

MVH Dannyboy smiley: glasses

emari
Inlägg #1
  8 maj 2009  14:05

offline (3 maj 2010  10:56)

20 st inlägg
Karlstad i
Värmlands län
Akvarier (7)
Har själv ingen erfarenhet av fisken, men vi funderade ett tag på att skaffa några, så mina svar blir helt enkelt utifrån vad jag hört och läst mig till...

De behöver ett akvarium på minst 200 liter och temperaturen bör ligga mellan 26 och 30 grader
C och pH-värdet mellan 6.5 och 7.5.
I naturen lever Eldbuken i långsamma vatten, oftast över sand- eller gyttjebottnar. Man har även hittat den i steniga dammar. Den brukar hålla sig nära strandkanten och gömma sig bland växter. I akvariet vill den helst ha finkornig sand uppblandad med grus. Använd gärna kraftiga växter, stenar och rötter för att skapa bra gömställen.
Tänk på att göra det möjligt för fisken att ta ett avgränsat revir, annars kommer det tycka att hela akvariet är dess revir.

Eldbuken är vidare en allätare, så om du håller den tillsammans med väldigt små fiskar kommer de också stå på menyn. ;)
Äter annars alla sorters standardfoder i akvariet.

Fisken är förhållandevis lättodlad i akvarium. De bildar par och är substratruvande. Honan kan producera upp till 500 ägg per lek. När ynglen kläcks kommer de flyttas till grottor, så det är viktigt att inkludera grottor om du vill odla Eldbuk. Enklaste sättet att bilda par är att skaffa ca 5-7 st. Man kan skilja hanar från honor genom att hanen har mer utdragna ryggfenor och analfenor. Hanarna brukar också vara större och ha starkare färger.

Har du mer funderingar kan du läsa om dem på lite olika akvariesajter.

Du måste vara inloggad för att kunna posta ett inlägg