Svart sand

Svart sand

Forum - Mitt akvarium

Kopplade arter till forumtråden

Kopplade produkter till forumtråden

Suki
Inlägg #0
  23 november 2009  19:40

offline (13 april 2011  23:07)

9 st inlägg
Alingsås i
Västra Götalands län
Akvarier (2)
Hejsan!

Har gått på ett litet problem inför planeringen av mitt 250L kar. Min tanke var att använda svart sand, men efter lite sökande på nätet är det enda som dyker upp svart rådasand (Blästersilikat), aluminiumsilikat och lavasand. Några säger att de aldrig haft några som helst problem, medans andra säger att det är rent livsfaligt för både fisk och växter. Och även att nästan all svart sand är för spetsig för malar och andra grävande fiskar. Jag har även varit inne och frågat lite på Skalarens i Alingsås, de hade en svart sand som var svindyr. men fick inte reda på så mycket om den av expiditen som var där just då.

Är det någon som vet något mer om det här? Vilka märken som funkar och inte funkar?
Eller om det är någon som har en ide på hur jag kan lösa mitt lilla problem vore det väldigt välkommet.

Fiend
Inlägg #1
  23 november 2009  21:00

AdministratörAdministratör

offline (21 mars 2011  13:20)

1166 st inlägg
Umeå i
Västerbottens län
Akvarier (5)
Hej

Jag har bara sett svart sand i t.ex butiker som djurmagazinet. Det jag vet är att svart sand är riktigt dyr! :/
Borde ju gå att få tag på billigare dock.
Att svart sand ska vara farlig vet jag inte.
daniellund här på akvarielexikonet vet jag har haft svart sand.
Mvh Fredrik

Suki
Inlägg #2
  23 november 2009  22:22

offline (13 april 2011  23:07)

9 st inlägg
Alingsås i
Västra Götalands län
Akvarier (2)
Precis vad jag insåg inne i butiken, jag upskattade att de var max 3-4kg i påsarna, och de gick för 75kr/påsen. Kändes lite överdrivet. Skall dock se efter inne på Herkules zoo i Gbg har hört att dom ska vara billigare, vilket de brukar vara när det även gäller annat. men känns fortfarande som om man vill få till en lite billigare lösning ändå.

ninethreesix
Inlägg #3
  7 januari 2010  19:01

offline (14 februari 2010  20:47)

2 st inlägg
Torshälla i
Södermanlands län
Akvarier (2)
Suki skrev:

Precis vad jag insåg inne i butiken, jag upskattade att de var max 3-4kg i påsarna, och de gick för 75kr/påsen. Kändes lite överdrivet. Skall dock se efter inne på Herkules zoo i Gbg har hört att dom ska vara billigare, vilket de brukar vara när det även gäller annat. men känns fortfarande som om man vill få till en lite billigare lösning ändå.

Jag tycker inte det känns som att 75smiley: confused säcken är dyrt.

JoB
Inlägg #4
  7 januari 2010  19:39

offline (17 januari 2010  21:42)

9 st inlägg
Göteborg i
Västra Götalands län
Akvarier (1)
ninethreesix skrev:

Suki skrev:

Jag tycker inte det känns som att 75smiley: confused säcken är dyrt.

beror på vad man gämför med, när jag köpte min blästersand på jula på kosta den 40kr per 25kg säck;)

ImPulse
Inlägg #5
  9 januari 2010  19:14

offline (5 mars 2010  14:21)

6 st inlägg
Kalmar i
Kalmar län
Akvarier (3)
Jag köpte rådasands blästersilikat, 30kg för 90 kronor. 0.2-1.5mm. Har det i mitt stora kar men det är även det karet jag har problem med. Fiskar dör för mig, oftast ett par dygn efter att de släppts ner och växterna verkar inte trivas sådär jättebra heller. Vissa fiskarter verkar klara sig bättre än andra dock, men ancistrus (t.ex) dör inom ett dygn. Alla vattenvärden jag kan mäta ser bra ut, ingen nitrit, tempen ligger på 25-26 grader, så vad som tar död på fiskarna är bortom mitt förstånd. Det finns inga synliga skador på dom och deras beteende var inte onormalt vad jag kunde se.

Efter att jag sökt runt lite om just den sanden jag har så verkar det vara några stycken som har liknande problem, det verkar som om rådasands blästersilikat innehåller tungmetaller och det är givetvis inte bra för fiskarna. Om jag inte hittar någonting annat som kan förklara fiskarnas död så kommer jag byta sand. Ska du ha svart sand i karet så bör du hitta någon annan än rådasands blästersilikat, av mina erfarenheter och utifrån det jag läst så är inte det ett rekommenderat bottensubstrat.

Ändrad senast: 9 januari 2010  19:15

Du måste vara inloggad för att kunna posta ett inlägg