Försvunna praktbotier

Försvunna praktbotier

Forum - Mitt akvarium

Kopplade arter till forumtråden

Kopplade produkter till forumtråden

Gnila
Inlägg #0
  23 november 2009  20:21

offline (25 november 2009  22:44)

5 st inlägg
Saltsjö-boo i
Stockholms län
Akvarier (1)
Hej
Skaffade tre glada praktbotier i förrgår för att minska ned på snigeleländet, men idag är det bara en kvar.
Letar förtvivlat efter rester av död fisk om de skulle blivit uppätna men det känns osannolikt eftersom de andra fiskarna är mindre; guppysar, rosentetra och ....vvrrrmmm en silvrig liten fisk med svart rand, två pansarmalar och två andra malar. Ett ganska stort akvarium med blandad småfisk. Bara pansarmalarna är större än praktbotierna.

Kan de ha blivit uppätna? Gömmer de sig nedgrävda i gruset? De har inte hoppat upp i filtret, det har jag kollat...

/Gnila

Fiend
Inlägg #1
  23 november 2009  20:58

AdministratörAdministratör

offline (21 mars 2011  13:20)

1166 st inlägg
Umeå i
Västerbottens län
Akvarier (5)
Det kan ju ha blivit uppätna. Hur stora var dem?
Kan dem ha hoppat ut ur akvariet?
Inte under någon sten, rot eller liknande?
Mvh Fredrik

Gnila
Inlägg #2
  23 november 2009  21:00

5 st inlägg
Saltsjö-boo i
Stockholms län
Akvarier (1)
De är fyra centimeter kanske och större än alla andra fiskar (rosentetra, vinkeltetra, två algätarmalar, guppysar och två pansarmalar där en av dem är större än praktisarna). Har inte hittat några "likrester".

Fiend
Inlägg #3
  23 november 2009  21:29

1166 st inlägg
Umeå i
Västerbottens län
Akvarier (5)
4cm är relativt små praktbotior ändå smiley: normal
Dem kanske inte riktigt pallade flytten och dog och har blivit uppätna..
Antingen så har dem blivit uppätna, multnat upp (inte så troligt), gömmer sig, eller hoppat ut ur akvariet.
Mvh Fredrik

Gnila
Inlägg #4
  23 november 2009  21:59

5 st inlägg
Saltsjö-boo i
Stockholms län
Akvarier (1)
Jag har nog ett ganska taskigt ögonmått, de måste vara 6 cm men lik förb uppätna då troligen.
Såg ingen vissenhet/fajt men man ser tydligen inte allt.
Ganska dyr fiskmat för di andra om det ska fortsätta så här. De trivs enligt utsago tre och tre så då är det väl bara att gå och skaffa kompisar till den överlevande.

Suki
Inlägg #5
  23 november 2009  22:28

offline (13 april 2011  23:07)

9 st inlägg
Alingsås i
Västra Götalands län
Akvarier (2)
Jag har själv haft problem med praktbotior i mitt akvarie, försökte med 2 par med ett års mellanrum, och de trivdes inte alls i akvariet, dog efter bara några dagar. varför har jag ingen aning om då alla andra fiska lever gott och frodas. Även hänt en vän till mig att den precis bara någon dag efter inköp simmade in i en snäcka där den fastnade och dog. Så mycket kan säker bero på stress.

Gnila
Inlägg #6
  25 november 2009  18:27

5 st inlägg
Saltsjö-boo i
Stockholms län
Akvarier (1)
...och i morse sade min gosse. Mamma, jag har hittat dem! och visst hade han rätt, där simmade tre PB:sar. Hur pigga och glada som helst. Ja vet, jag letade rejält, tittade från alla håll utom underifrån. Men jag tror jag vet var de gömt sig, har hittat en liten öppning under dödskallen. Är kanske grävande fiskar som gör grottor om inga finns (Clownplecon har lagt beslag på den andra...). Nu på eftermiddagen ser jag bara en igen, men det känns bättre nu.

Fiend
Inlägg #7
  25 november 2009  21:04

1166 st inlägg
Umeå i
Västerbottens län
Akvarier (5)
Jag skulle nog tro att dem gömt sig.. dem är experter på att ta sig in i grottor, rör och liknande.
Mina praktbotior brukade "bo" i ett lerkrukerör som jag hade i akvariet smiley: normal

Lycka till!
Mvh Fredrik

Du måste vara inloggad för att kunna posta ett inlägg