antal arter

antal arter

Forum - Mitt akvarium

Kopplade arter till forumtråden

Kopplade produkter till forumtråden

peterkind
Inlägg #0
  20 november 2011  19:42

offline (20 november 2011  20:01)
  0 st inlägg
Hägersten i
Stockholms län
Akvarier (0)
Hej. Har just köpt ett akvarium till familjen.
jag har läst på mycket om att starta upp akvarium, Men inte funnit någon stans om hur många arter som man bör eller kan ha.
akvariet är på 180 liter
MVH: Peter

Caffeiner
Inlägg #1
  23 november 2011  17:43

offline (11 februari  19:32)

11 st inlägg
Uppsala i
Uppsala län
Akvarier (2)
Hej Peter

Välkommen till akvaristernas värld! Det är trevligt med akvarium =)

Jag har rätt nyligen startat upp 2 akvarium och har ett tredje på gång. Något jag kan rekomendera är att inte överösa akvariet med olika arter av varken fiskar eller växter. Jag skulle rekomendera att hålla dig till 3-4 olika arter med fiskar och 3-4 olika slags växter. Det blir skönare för ögat om man begränsar sig, annars är det lätthänt att det blir väldigt "plottrigt". Dessutom är det mycket enklare att anpassa akvariet för färre arter. Tänk på vilka arter du vill ha och om de passar tillsammans (pH, temperatur, växter, foder osv). Ett bra tips är att gå till ditt bibliotek och låna akvarieböcker. En bok jag kan rekomendera är "den stora akvarieguiden" av Dawes, John A. Det fanns ett par böcker till jag tyckte var väldigt bra men jag har glömt bort vad de hette. Kan kolla upp det om du är intresserad.

Är det något mer du undrar så är det bara fråga. Välkommen till akvarielexikon.se!

Jensa
Inlägg #2
  25 november 2011  14:50

offline (25 november 2011  14:53)

2 st inlägg
Karlstad i
Värmlands län
Akvarier (1)
Det finns flera sätt att tänka på, antingen kan man ha en "stjärnfisk", en färgglad iögonfallande typ och sedan ha andra, mera nyttofiskar ihop med den, eller så kan man dela upp karet i yta, mellanvatten och botten, och ha fiskar som trivs i vardera del.
Självklart skall de trivas i ungefär samma miljö.

Det är också bra att ha en "städpatrull" som käkar skräp, överblivet foder osv.

Enklast är nog att läsa på om olika arter och sedan gå till butiken och se vad som finns där. En klassisk uppställning är kanske två större (men ofarliga) fiskar, ett stim tetror/rasboror, och sedan algätande malar...men det finns såå mycket att välja mellan. smiley: normal
Earth first! We´ll screw up the other planets later!

Du måste vara inloggad för att kunna posta ett inlägg