Kopplade arter till forumtråden

Kopplade produkter till forumtråden

patriks155
Inlägg #0
  11 maj 2008  20:29

offline (24 juli 2010  15:40)

616 st inlägg
Uddevalla i
Västra Götalands län
Akvarier (3)
Ja då har jag tyvärr drabbats av något mystiskt på min vackra Festae hane. De började för ett par dagar sedan med genomskinlig avföring. I går hade han lite mindre bölder och i dag när jag kom hem från Tjörn hade de exploderat i främst ansiktet. Han är dessutom svårt medtagen och mörk och står vid ytan med relativt kraftig andning.

Var många akvarister som hade liknande böldproblem i juni-juli förra året. Vad det beror på är det ingen som egentligen vet samt hur man exakt behandlar det. Troligtivs är det någon virus infektion. För en del var bara avlivning enda alternativet.

Tips mottaget tacksamt. Vad man vet så biter inte antibiotika. I nuläget har jag bytt rejält med vatten samt saltat.

sjuks.jpg
fest1.jpg

jontebgood
Inlägg #1
  11 maj 2008  20:31

offline (29 april  00:07)

192 st inlägg
Göteborg i
Västra Götalands län
Akvarier (12)
Fan vad tråkigt. Hoppas det löser sig patrik. Jag håller tummarn för den!!

patriks155
Inlägg #2
  11 maj 2008  20:34

MedarbetareMedarbetare

616 st inlägg
Uddevalla i
Västra Götalands län
Akvarier (3)
jontebgood skrev:

Fan vad tråkigt. Hoppas det löser sig patrik. Jag håller tummarn för den!!

Tack!! De jobbiga är att man inte vet vad är samt vilken behandling som hjälper. Blir det värre så tar jag honom. Har tyvärr inga karantäns möjligheter här i Uddevalla samt att jag aldrig skulle riskera de andra fiskar, men naturligtvis ska han få en chans!!

jontebgood
Inlägg #3
  11 maj 2008  21:10

192 st inlägg
Göteborg i
Västra Götalands län
Akvarier (12)
Jag har ett 120 liters som står tomt om du vill låna?

patriks155
Inlägg #4
  11 maj 2008  21:12

MedarbetareMedarbetare

616 st inlägg
Uddevalla i
Västra Götalands län
Akvarier (3)
jontebgood skrev:

Jag har ett 120 liters som står tomt om du vill låna?

Tack Johan men jag avvaktar så länge. Har ett 60 liters i värsta fall stående på Tjörn. Just nu tycker jag det ser mörkt ut för honom men kan bara hoppas. Tusen tack ändå!

jontebgood
Inlägg #5
  11 maj 2008  22:12

192 st inlägg
Göteborg i
Västra Götalands län
Akvarier (12)
NP mate :D man skall alltid försöka hjälpa varandra

VeMvEt
Inlägg #6
  11 maj 2008  22:17

offline (10 december 2011  17:00)

112 st inlägg
Gullspång i
Västra Götalands län
Akvarier (11)
Hmm,. svårt o säga något utan att se fisken med egna ögon. Men bölder osv kan ju uppstå av olika orsaker så. Finns ju parasiter av olika slag och så.
Salt är ju en sak som kan till vissdel hjälpa, iaf saltbad med extrema mängder salt i en liten stund kan ta kål på både det ena och andra, även fisken dock tyvärr. Formalinbad är ännu en sak som man kan ta till mot diverse onda ting, eller bara en sänkning av PH till runt 4-5 i ett tag, dock även det en risk för fisken/fiskarna, dock brukar det snarare lugna ner sjukdommar än hjälpa tyvärr.

patriks155
Inlägg #7
  12 maj 2008  08:07

MedarbetareMedarbetare

616 st inlägg
Uddevalla i
Västra Götalands län
Akvarier (3)
Tyvärr fick jag ta honom i morse då han stod på botten och lutade sig mot ena kortsidan. Nästan hela huvudet var påverkat ( öppna sår ) och hela bakfenan hade drabbats. Kände dels att jag inte ville plåga honom när jag såg i vilken rasande takt de gick samt att jag inte ville riskera mina andra fiskar.
Riktigt synd var det. Har haft honom sedan han var yngel och han hade växt till sig till en 20 cm ståtlig hane. Dessutom var han i lektagen med sin hona.

Du måste vara inloggad för att kunna posta ett inlägg