Medlemsakvarium - Slöjstjärtskaret

Medlemsakvarium - Slöjstjärtskaret

Forum - Mitt akvarium - Medlemmars akvarier

Kopplade arter till forumtråden

Kopplade produkter till forumtråden

jouni_h
Inlägg #0
  12 juli 2011  22:45

offline (29 augusti 2011  09:30)

6 st inlägg
Sandviken i
Gävleborgs län
Akvarier (2)

Slöjstjärtskaret

Läs mer om akvariet »

När hela mitt bestånd av fiskar blev kokta av doppvärmaren, beslöt jag att ha fiskar som tål lite kyligare vatten, för att slippa liknande bekymmer igen...
Fastnade för slöjstjärtar och blev absolut nöjd med mitt fiskval. Socialare firrar får man leta efter.
Glupska som få, bara :)
En pleco-mal har jag också lagt till för att hålla algerna i schack..

Planer

Har haft det här akvariet i ca 3 år, men 5 veckor sedan fick min doppvärmare spel och kokade alla fiskar :((
Hade 2 jättefina, gula scalarer, 2 praktbotior, 6 kardinaltetror, 2 ancistrus och 1 elefantnosfisk (som jag hade köpt 1 v. före doppvärmaren la av..)
Uppgiven tänkte jag strunta i att starta upp det på nytt, men tänkte att jag kör värmarlöst istället o funderade på lämpliga fiskar. Kom på att guldfiskar skulle vara lämpliga och fastnade till slut för slöjstjärtar. Skaffade 4 st.
Tror att temperaturen inte kommer att gå under 22 grader eftersom jag bor i lägenhet, så då vågade jag på mig att ha en pleco-mal i också, för att hålla ner algmängden. Kommer kanske att lägga till en ancistrus också, för att komplettera algätandet..
Kommer att byta ut lite växter också, eftersom jag fortfarande har kvar dom gamla som var i när värmen sköt i höjden. Tror att dom klarade sig ganska hyfsat, eftersom dom fortfarande är gröna, men dom börjar se lite risiga ut nu.

Produkter

Cirkulationspump, Ljusramp med 2 st. 11W Lysrörslampor
Svart grus och kolsten

Arter

Slöjstjärtar är otroligt vackra att titta på och väldigt sociala. Dom kommer och nafsar på fingret om man doppar ner det i akvariet. Äter allt dom kommer åt.
Plecon gör inget väsen av sig, mest bara finns där och betar alger.

Kempa
Inlägg #1
  15 juli 2011  07:59

offline (7 september 2011  20:54)

4 st inlägg
Osby i
Skåne län
Akvarier (2)
min doppvärmare fick också totalflipp var helt plötsligt 35 grader i akvariet.

Var har du fått tag på den bakgrunden som du har?
// Kempa

jouni_h
Inlägg #2
  15 juli 2011  17:39

offline (29 augusti 2011  09:30)

6 st inlägg
Sandviken i
Gävleborgs län
Akvarier (2)
Köpte den på Djurmagasinet. Finns på rulle och har ett annat motiv på baksidan (Westernprärie).
Skulle eg. vilja ha en sån där 3D bakgrund som ser ut som sten, men karet är lite litet :P

Du måste vara inloggad för att kunna posta ett inlägg