Mina växter är bleka och genomskinliga

Mina växter är bleka och genomskinliga

Forum - Alger - Växter

Kopplade arter till forumtråden

Kopplade produkter till forumtråden

Stosse
Inlägg #0
  7 maj 2009  12:38

offline (17 augusti 2009  13:27)

11 st inlägg
Stenungsund i
Västra Götalands län
Akvarier (1)
Hej!

I början när jag startade mitt akvarium för ca 3 mån så växte min växter som bare den. Nu växer dom knappt alls. Köpte nya växter för två veckor sen men dom växer lika dåligt dom.

Dessutom så är dom näst intill genomskinliga och ser tråkiga ut. Kan det vara att det är för dåligt med järn i vattnet?
Köpte ett medel som jag häller i varje vecka. 5 ml av Happy-Carbo. Någon som har erfarenhet av detta? Hur bra är EASY-LIFE produkterna egentligen?

Ska jag prova dom för att få ett bättre och snyggare akvarium med växter växter växter?

oaken
Inlägg #1
  7 maj 2009  13:34

offline (7 oktober 2009  09:08)

60 st inlägg
Umeå i
Västerbottens län
Akvarier (3)
Verkar vara någon typ av näringsbrist, men vet inte vad. Har du mycket växter bör du dosera någon form av gödning. Happy-Carbo är en form av koldioxidersättning, men om växterna inte får all annan näring de behöver så är det meningslöst att dosera detta. PMDD är ett billigt och enkelt gödningsalternativ för akvarieväxter, som du kan läsa mer om och köpa här t.ex.: http://www.haack.se/pmdd/

Där står det även lite om olika näringsbrister hos växter m.m.

Stosse
Inlägg #2
  8 maj 2009  06:57

offline (17 augusti 2009  13:27)

11 st inlägg
Stenungsund i
Västra Götalands län
Akvarier (1)
oaken skrev:

Verkar vara någon typ av näringsbrist, men vet inte vad. Har du mycket växter bör du dosera någon form av gödning. Happy-Carbo är en form av koldioxidersättning, men om växterna inte får all annan näring de behöver så är det meningslöst att dosera detta. PMDD är ett billigt och enkelt gödningsalternativ för akvarieväxter, som du kan läsa mer om och köpa här t.ex.: http://www.haack.se/pmdd/

Där står det även lite om olika näringsbrister hos växter m.m.

Hmmm... ja det verkar vara det jag skulle behöva. Har du själv nån erfarenhet av PMDD kommer det färdig doserat eller måste man blanda ihop det själv? Vet du?

patriks155
Inlägg #3
  8 maj 2009  10:58

MedarbetareMedarbetare

offline (24 juli 2010  15:40)

616 st inlägg
Uddevalla i
Västra Götalands län
Akvarier (3)
Du måste blanda själv i vatten. Här har du mer information http://www.pmdd.se/

emari
Inlägg #4
  8 maj 2009  13:55

offline (3 maj 2010  10:56)

20 st inlägg
Karlstad i
Värmlands län
Akvarier (7)
Kan också ha att göra med dåligt ljus... Har du reflektorer? Vad använder du för lampor?
Här hemma trivs våra växter gott av lite extra koldioxid (finns att köpa) + att vi förutom järn pyttsar i två varianter av Tropicals Aqua Plant.
Funkar hos oss!

saxmark
Inlägg #5
  9 maj 2009  07:47

MedarbetareMedarbetare

offline (7 december 2011  18:50)

241 st inlägg
Kode i
Västra Götalands län
Akvarier (3)
Vill du ha koldioxid så kan du enkelt göra detta också.. En petflaska, Borra ett hål i korken, Sätt i en vanlig luftslang, en strypning på slangen, vatten jäst och socker i flaskan och voila! Du har din egna co2 fabrik. Tänk dock på att det är enligt svensk lag olagligt att göra mäsk då man inte får gäsa alkohol på annat än frukter och bär.

Du måste vara inloggad för att kunna posta ett inlägg