v2.0.1
Som inloggad medlem på Akvarielexikonet kan du ta del av många funktioner. Logga in, eller bli medlem redan idag.
| AkvarieFiskFisk | Inlägg #0 24 oktober 2010 14:16 |
|
0 st inlägg Lindesberg i Örebro län Akvarier (0) |
I mitt akvarium började det helt plötsligt att växa svart mossa på alla saker (mitt skepp, slott och plastväxt och min riktiga växt). Jag tänkte, det kanske slutar bli mossa om jag slänger den riktiga växten, så jag gjorde det. Men det växer bara mer och mer.. Jag försöker ta bort det, men det sitter fast jättehårt. Jag vet inte vad jag ska göra, det ser ju såå äckligt ut och det är det! Vad ska jag göra ?????
|
| rallekralle | Inlägg #1 25 oktober 2010 08:09 |
|
3 st inlägg Kalmar i Kalmar län Akvarier (3) |
pröva med algmedel
|
| Ico | Inlägg #2 25 oktober 2010 08:48 |
|
9 st inlägg Malmö i Skåne län Akvarier (2) |
Jag skulle tro att det är någon form av alger som du har fått. Man kan testa att fråga i djuraffären ifall dom har något bekämpningsmedel för just din sort, men ofta så hjälper det inte att få bort allt och det finns då chans att de återkommer. Jag skulle föreslå att du gör vattenbyte ofta och att du försöker skrubba bort algerna för hand fast de sitter stenhårt. Det är alltid det mest effektiva sättet ifall du inte har alltför mycket av dom. Eller att göra en kombination med skrubbning & algmedel.
|
| giccat | Inlägg #3 28 oktober 2010 12:01 |
|
5 st inlägg Skövde i Västra Götalands län Akvarier (2) |
Det är troligtvis tofsalger. De är ofta ett symptom på för lite ljus, byt lampa eller öka lystiden.
|
| ErikssonBjorlin | Inlägg #4 23 januari 2011 18:07 |
|
4 st inlägg Örebro i Örebro län Akvarier (1) |
Jag har skaffat snabbväxande växter efter jag hört att det är ett bra sätt för att alger inte ska ta över sitt akvarium. Det har fungerat jättebra och jag har inte längre något stort problem med alger. Men som sagt, det är efter att du har fått bort de nuvarande algerna du har.
|