Medlemsakvarium - Guppyhotellet

Medlemsakvarium - Guppyhotellet

Forum - Mitt akvarium - Medlemmars akvarier

Kopplade arter till forumtråden

Kopplade produkter till forumtråden

jouni_h
Inlägg #0
  13 juli 2011  16:45

offline (29 augusti 2011  09:30)

6 st inlägg
Sandviken i
Gävleborgs län
Akvarier (2)

Guppyhotellet

Läs mer om akvariet »

Mitt första saltvattenkar som jag startade upp för ca. 4 v. sedan . Köpte ett akvariumpaket "Guppyhotell" på 40 liter, för att se om det här med saltvatten är min grej. Har det stående bredvid mitt sötvattenkar, som jag har haft några år.
Planerar att köpa in 2 fiskar till så småningom, bara jag vet att den biologiska processen har kommit igång ordentligt.

Planer

Blev introducerad in i saltvattensakvarievärlden av min akvariehandlare och upptäckte dess skönhet.
Variationen av livsformer och vackra fiskar gjorde att jag föll pladask. Efter några års intresse av sötvattensakvaristik, kände jag att jag kanske var redo att prova på i liten skal.
Även om jag vet att ju större - desto bättre gäller i akvarier, så bestämde jag att börja i lite skala, för att ev. utöka volymen på akvariet i framtiden. Sagt o gjort, ett 40 liters saltvattenkar, med inbyggd sump, belysning o cirkulationspump inskaffades. Fick 20 l rent vatten och korallgrus med från handlaren samt köpte lite levande sten. Tyckte att det kändes ganska dyrt när jag köpte allt, men det skulle bli mer..... Man blev fast omedelbart!! Strax efteråt rekommenderades jag att köpa en pepparmintsräka, mer levande sten, grus o lite tillbehör.... Tusenlapparna började rinna iväg.
Tre veckor efter starten började algerna dyka upp i större skala. In till Tritonakvarium i Täby för att köpa turbosnäckor o mer levande sten, men kommer hem med LS, 6 st eremiter, kolonianemon, testkit för KH o nitrit samt 2 st clownfiskar... En tusenlapp fattigare igen... Ja än så länge är det hit jag har kommit, men det verkar funka bra o planerar att köpa in ett par fiskar till, men har inte bestämt art än.... Troligen blir det en Neocirrhites armatus som jag såg på Triton, en av dom absolut mest personliga fiskarna jag sett o ev. en mandarinfisk..

Produkter

Ingen skrivet

Arter

Ingen skrivet

Kempa
Inlägg #1
  15 juli 2011  08:01

offline (7 september 2011  20:54)

4 st inlägg
Osby i
Skåne län
Akvarier (2)
snyggt med saltvatten. Skulle vilja ha ett saltvattens själv men har inte riktigt vågat mig på det än hehe
// Kempa

jouni_h
Inlägg #2
  15 juli 2011  17:40

6 st inlägg
Sandviken i
Gävleborgs län
Akvarier (2)
Är ju 3-4 ggr dyrare, men följer man anvisningarna om hur man startar, funkar det bra... Jag är helsåld smiley: normal

jouni_h
Inlägg #3
  15 juli 2011  17:43

6 st inlägg
Sandviken i
Gävleborgs län
Akvarier (2)
Spännande med levande sten förresten... Hittade lite smådjur, bla borstmask och nån spindelliknande med långa ben... Nån sjöstjärna, kanske... Har inte hittat nåt riktigt likt på nätet heller..

jouni_h
Inlägg #4
  22 juli 2011  11:06

6 st inlägg
Sandviken i
Gävleborgs län
Akvarier (2)
Kom på att dom små spindellika varelserna är ormstjärnor (Ophiuroidea)... Helfestliga grejer smiley: normal

Du måste vara inloggad för att kunna posta ett inlägg