v2.0.1
Som inloggad medlem på Akvarielexikonet kan du ta del av många funktioner. Logga in, eller bli medlem redan idag.
| Ahab | Inlägg #0 25 november 2007 21:48 |
|
52 st inlägg Varberg i Hallands län Akvarier (1) |
För några månader sedan hittade jag ett par neongobys på Ciklidhuset i Lerum. De kan vara svårt att skilja honor och hannar åt av denna arten men lyckligtvis hade 2 st av de 3 som fanns ockuperat en liten håla i en levande sten och jag drog slutsatsen att dessa var ett par. Dessa placerades i 1/3 av ett avdelat 125 liters akvarium i mitt odlings system. Utrymmet var endast inrett med några bitar 20 mm pvcrör.
Pappa i pvc Tyvärr fick dom ganska omgående prick och flyttades därför till ett separat 30 liters akvarium där jag kunde sänka salthalten. Pricken försvann ganska fort och ett kraftigare UVC installerades i odlingssystemet. Paret fick flytta tillbaka och jag åkte på 3 veckors semester då min syster skötte alla fiskar. Någon vecka efter jag kommit hem får dom åter prick och jag flyttar tillbaka dom till sitt sjukakvarium. Att flytta dom är lätt då dom flyr in i pvcrören så fort jag sticker ner händerna. Rören är tilltäppta i botten och jag kan därför flytta dom i rören. När jag gjorde detta upptäckte jag till min glädje att hannens rör var fullt av rom. Äggen var vita och såg obefruktade ut men efter några dagar började man se små guldfärgade ögon. Jag vet inte när äggen lades men på eftermiddagen 6 dagar (21/11) efter att jag hittat dom fann jag två små larver simmandes i karet. Dessa flyttades över till ett 10 literskar med täckta sidor, syresten och en liten lampa. Jag tillsatte rotiferer och phyto. På morgonen (23/11) 8 dagar efter upptäckt kläcks resterande ägg. Nu är det omkring 200 larver. Av dessa flyttar jag 2/3 delar till 10 liters akvariet och lämnade resten i 30 liters karet. Föräldrarna flyttades till ett 60 liters kar. Jag har nu två kar med yngel för att inte lägga alla ägg i samma korg. Burkarna Dag 0: Större delen av äggen kläcks. Dag 1: 2-3 döda yngel i varje kar. Phyto och rotiferer tillsätts. Föräldrarna leker igen. Dag 2: Phyto och rotiferer tillsätts. Några enstaka döda yngel men större flertalet lever. Sög ut skräp och ersatte avdunstat vatten. 2 dagar och ca 4mm Ändrad senast: 28 november 2007 23:36 |
| Ahab | Inlägg #1 28 november 2007 23:21 |
|
Dag 5: Ytterligare några yngel har dött men fortfarande endast en mycket liten del. Flest har dött i 30 literskaret medans endast 1-2 har dött i 10 liters. Skillnaden på de två karen är att jag har en värmare i det större som håller temperaturen på 26 C men ingen i det mindre där temperaturen är den samma som i rummet 24 C. Jag har samma sorts belysning över bägge karen vilket gör att det är något ljusare i det mindre.
Tillsätter dagligen rotiferer och phyto samt suger ut skräp. En dålig bild från idag där man ändå kan se att deras små magar börjar fyllas. Ändrad senast: 28 november 2007 23:26 |
| Fiend | Inlägg #2 29 november 2007 00:18 |
|
1166 st inlägg Umeå i Västerbottens län Akvarier (5) |
Blir spännande att se hur det kommer att gå för dig!
Mvh Fredrik
|
| Jaken | Inlägg #3 29 november 2007 16:34 |
|
285 st inlägg Sundbyberg i Stockholms län Akvarier (1) |
kul!
Hur är ynglen storleksmässigt jämfört med clownyngel? Odlar du egen phyto eller kör du med köpephyto? Har du läst den här? http://www.advancedaquarist.com/issues/may2003/breeder2.htm http://www.fellsman.se/jaken/
|
| Ahab | Inlägg #4 29 november 2007 19:04 |
|
Jaken skrev: kul! Hur är ynglen storleksmässigt jämfört med clownyngel? Odlar du egen phyto eller kör du med köpephyto? Har du läst den här? http://www.advancedaquarist.com/issues/may2003/breeder2.htm Dom är lite mindre än clownyngel (tomatclowner) och mer masklika. När man ser ett clownyngel och en L-strain rotifer är man inte orolig att de ska kunna äta den men det är man lite när det gäller neongobys. Ska försöka plåta de båda yngelsorterna tillsammans då jag kommer att ha kläckning på båda arterna vilken natt som helst. Odlar Nannochloropsis och har beställt Isochrysis, eftersom denna även innehåller DHA (omättad fettsyra) som verkar vara av stor vikt vid odling av andra arter än clowner. Har även beställt något som heter Nanno Algae paste att ha som backupp. Denna ska vara drygare och mer prisvärd än de köpephyto jag har sett i Sverige. Tack för artikeln, hade inte läst den. Dag 6:Idag hade många yngel i 30 literskaret dött men inga i 10 liters. Fortfarande ca 200 yngel. Ändrad senast: 29 november 2007 19:31 |
| Jaken | Inlägg #5 29 november 2007 23:12 |
|
Jag mar mailat lite med en känd amerikans odlare som föreläste på IMAC. Han rekomenderade mig just denna Nanno 3600 så det är säkert bra grejer. Vet dock inte om rotifiererna kräver ytterliggare berikning.
http://www.fellsman.se/jaken/
|
| Ahab | Inlägg #6 4 december 2007 21:07 |
|
Dag 11: En stor del av larverna lever fortfarande i 10 liters akvariet men endast en handfull i 30 literskaret. Jag matar forfarande med rotiferer dagligen och har även startat med nykläckt artemia, sedan dag 8. För att bibehålla vattenkvaliten har jag ökat de dagliga vattenbytena. Larverna är nu omkring 8 mm.
Ändrad senast: 4 december 2007 21:16 |
| Dave | Inlägg #7 4 december 2007 21:26 |
|
9 st inlägg Vänersborg i Västra Götalands län Akvarier (1) |
Otroligt vilket jobb du har lagt ner! Skoj att det har klarat sig så många! Väntar med spänning på dagen då man kan komma o köpa hos dig : )
Dave Visdomsord: "If you mess with me I will hit you so hard your Dog will be retarded!"
|
| Jaken | Inlägg #8 4 december 2007 21:26 |
|
grymt!
Några teorier varför du har sämre överlevnadsstatistik i 30-liters akvariet? Vid vattenbytena använder du dig då av vatten från ditt huvudakvarium eller nyblandat vatten? http://www.fellsman.se/jaken/
|
| Ahab | Inlägg #9 4 december 2007 21:59 |
|
Dave skrev: Otroligt vilket jobb du har lagt ner! Skoj att det har klarat sig så många! Väntar med spänning på dagen då man kan komma o köpa hos dig : ) Dave Kul att du hittat hit! Väntar fortfarande på att dina clowner ska lägga ägg, dom är på G. Jaken skrev: grymt! Några teorier varför du har sämre överlevnadsstatistik i 30-liters akvariet? Vid vattenbytena använder du dig då av vatten från ditt huvudakvarium eller nyblandat vatten? Inte riktigt. Men jag gissar på ljuset. Har samma typ av lampa över båda karen vilket gör det lite mörkare i det större och då kanske svårare att hitta maten. Temperaturen är 2 grader högre det stora dvs 26 C mha doppvärmare jfm 24 C i det lilla, men rekomenderad temperatur är omkring 28 C så jag tror inte det beror på det. Jag har inte ändrat några parametrar under tiden och eftersom föräldrarna lekte igen dagen efter kläckning så hoppas jag på fler och täta försök om/när detta misslyckas. Använder nyblandat saltvatten som fått stå några dagar. Eftersom jag haft problem med prick på föräldrarna och deras salthalt nu ligger på omkring 1.015 så vill jag inte ta det vattnet. Ändrad senast: 4 december 2007 22:01 |
| Fiend | Inlägg #10 4 december 2007 22:31 |
|
Ska bli kul att följa!
Trevligt med bilder i forumet! Få se hur många det blir som överlever allt tillslut :D Mvh Fredrik
|
| Jaken | Inlägg #11 7 december 2007 13:07 |
|
Har du haft några problem med att artemia snabbt växer sig för stor för att ynglena ska äta upp dom, och har du i så fall försökt få ut dessa ur yngelkaret?
http://www.fellsman.se/jaken/
|
| Ahab | Inlägg #12 16 december 2007 22:22 |
|
Jaken skrev: Har du haft några problem med att artemia snabbt växer sig för stor för att larverna ska äta upp dom, och har du i så fall försökt få ut dessa ur yngelkaret? Ja, detta har varit lite av ett problem. Har nu fått bukt med det genom att slanga 75% av vattnet genom en artemiahåv 2 dagar i rad. Började ganska tidigt att försöka med artemia då jag läste att Ingvar Hellmalm fick yngel att ta det redan dag 6 när han odlade dom på 70 talet. Dag 12 & 13: Dagarna efter senaste inlägget var riktiga katastrofdagar då nästan hälften av alla larver dog i 10 liters karet. Har ingen aning om varför. Men gjorde inga förändringar och de följande dagarna var det bara enstaka döda yngel per dag. Dag 17: Samtliga larver i 10 literskaret flyttas till 30 literskaret. Plastar rutorna och ökar belysningen med hjälp av ett kompaktlysrör. Temperaturen okas med hjälp av värmaren och ligger nu på omkring 26 C. Gör 10%-iga vattenbyten dagligen, suger ut skräp och döda yngel. Matar morgon och kväll med nykläckt artemia och rotiferer. Dag 22: Ett 50 tal larver lever fortfarande. Larverna är nu omkring 12 mm och börjar se ut som de vuxna individer men saknar fortfarande allt pigment och lever fortfarande konstant simmandes. Metamorfosen ska börja omring dag 26 och kan hålla på ända till dag 45. Hoppas att jag kan få några genom denna. Föräldrarna har lekt 2 gånger sedan denna kläckning men går för tillfället i ett kar med hyposalinity (1.010) för att bli av med prick som dom lidit av en längre tid. Har därför inte gjort några försök att driva upp fler kullar. Imorgon ska jag försöka fotografera larverna. Ändrad senast: 16 december 2007 22:25 |
| Halogen | Inlägg #13 17 december 2007 20:52 |
|
1 st inlägg Uppsala i Uppsala län Akvarier (0) |
Hoppas det går bra. Annars kommer det fler möjligheter.
Vad tyckte du om phytokoncentratet...jag håller på att prova rotifer diet från drakfisken. Skulle tippa på att det är samma sak. Kostade 165:- för 177ml. /Hälsningar Pär |
| Ahab | Inlägg #14 18 december 2007 20:49 |
|
Halogen skrev: Hoppas det går bra. Annars kommer det fler möjligheter. Vad tyckte du om phytokoncentratet...jag håller på att prova rotifer diet från drakfisken. Skulle tippa på att det är samma sak. Kostade 165:- för 177ml. /Hälsningar Pär Tack! Avbeställde det då frakten skulle bli löjligt hög och jag flyger till Houston 6 mars för en 17 dagars roadtrip till New York. Så jag tänkte plocka med mig en flaska hem då! Dag24: En liten bild på en ca 12-13 mm lång larv. Skärpedjupet med mellan ringen blir tyvärr riktigt kort så jag slänger med en bild då man ser ansiktet också. Börjar väl likna pappa lite. Ändrad senast: 18 december 2007 21:09 |
| Ahab | Inlägg #15 21 december 2007 21:07 |
|
Dag 28: 4 veckors väntan är äntligen över. Metamorfosen är här! Så här såg det ut idag på morgonen.Flera av larverna hade tydliga svarta sträck över ryggen.
Så här såg de ut redan nu ikväll. Tydliga blå linjer. En liten bild på deras nuvarande kar. Ändrad senast: 21 december 2007 21:38 |
| Jaken | Inlägg #16 21 december 2007 22:44 |
|
Häftigt, grattis.
Var har du köpt "ammoniak-varningsprylen"? http://www.fellsman.se/jaken/
|
| Ahab | Inlägg #17 22 december 2007 00:36 |
|
Tack! Från dessa killarna... http://www.drsfostersmith.com/product/prod_display.cfm?pcatid=4387&Nty=1&Ntx=mode+matchallpartial&Ntk=All&pc=1&N=0&Ntt=alert&Np=1 .....men tyvärr så blir frakten riktigt hög då detta företag i likhet med nästan alla amerikanska nätbutiker envisas med att använda FedEx och inte posten. Florida Aqua Farms http://www.florida-aqua-farms.com/ är dock ett undantag och dom har riktigt mycket kul saker om man är sugen på att odla. |
| Fiend | Inlägg #18 22 december 2007 01:25 |
|
Grymt kul att följa!
Mvh Fredrik
|
| saxmark | Inlägg #19 22 december 2007 01:26 |
|
241 st inlägg Kode i Västra Götalands län Akvarier (3) |
Grymt imponerad av tråden måste jag säga. Otroligt detaljerad och ger upphov till insperation. Även om jag tvivlar på att jag kommer att odla nån gång så känns detta som en bra guide. Keep up the good work.
|
| Fiend | Inlägg #20 22 december 2007 01:27 |
|
Kan inte annat än hålla med saxmark!
Mvh Fredrik
|